Resipi Perap Kambing, Daging, Ayam Paling Mudah Dan Sedap

Kami sekeluarga suka makan kambing bakar, daging bakar, ayam bakar, kerang bakar, dan lain-lain lagi. Kan senang kalau ayat tu berhenti setakat kami sekeluarga suka makan. mihmihmih. Okay. Dalam entri ni saya nak kongsikan resipi perap kambing atau daging atau ayam paling mudah dan sedap. Dijamin mudah dan sedap. Lepas cuba resipi ni saya dah tak perlu bertukang lagi kalau nak perap apa-apa untuk dipanggang atau bakar.

Sebelum ni saya selalu beli kambing yang siap marinated kat Mydin atau Jusco. Dua keping dalam RM16. Sekali beli dalam 4 keping maknanya seorang makan 1 keping je. Tak boleh beli banyak-banyak. Sejak diperkenalkan dengan resipi perap mudah dan sedap ni, saya beli kepingan kambing yang belum diperap. 5 keping RM20. Hambik kau. Bulan Puasa hari tu kami beli 5 pack (25 keping), memang selang sehari berbuka makan lamb chop. Erk. Puas dan jimat banyak!

Okay jom tengok resipi.

RESIPI PERAP KAMBING, DAGING, AYAM  PALING MUDAH DAN SEDAP

kambing perap

BAHAN-BAHAN  (Untuk 4 keping) :

  • 1 labu bawang putih
  • Segenggam lada hitam
  • Sos Cili
  • Sos Tiram

CARA – CARA :

  1. Goreng bawang putih dan lada hitam dalam sedikit minyak.
  2. Tumbuk bawang putih dan lada hitam yang siap digoreng, masukkan minyak gorengan sekali.
  3. Lumurkan bahan tumbuk pada daging kambing / lembu / ayam yang siap dicuci.
  4. Masukkan sos cili dan sos tiram. Gaul rata.
  5. Perap minimum 30 minit. Kalau lagi lama perap lagi sedap.
  6. Dah siap perap tu bolehlah nak bakar ke panggang ke guna oven ke guna pemanggang ajaib ke guna arang ke, ikut suka masing-masing. Kot nak goreng pun boleh.
  7. * Boleh juga tambah serbuk paprika jika suka pedas.

Mudah je kan? Hasilnya memang tak mengecewakan. Sedap!

yummeh!!

Bulan Syawal ni ramai yang nak panggil saudara mara dan kawan-kawan datang rumah beraya kan. Boleh cuba resipi perapan paling mudah ni. Dijamin tak kecewa dengan rasanya 😉

Selamat mencuba.

Sambil-sambil tunggu daging bakar kita tu masak, jom tonton video ini.

Dia Peer Counselor Laktasi, Tapi Masih Buat INI from iReach HD on Vimeo.

 

Tekanan darah naik? Tak stabil? Ada cara mudah nak kawal tekanan darah di sini.

call to action

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

57 comments

  1. Mary says:

    Just how to handle symptoms like acne on ur the onyour experience as a morning crem and during the meantime clean that person for minute Protects chafed skin due therapeutic uses of baby dates
    back additionally of honey with hydrogen peroxide and treating your acne and The culinary.
    Mary recently posted…MaryMy Profile

  2. Miles says:

    When outdoor camping in an outdoor tents during the winter months, it’s important to have a four-season sleeping bag rated for freezing
    temperature levels.
    Miles recently posted…MilesMy Profile

  3. hurricane preparation says:

    Exactly how They Strategy To Invest The Relax: Offer prosthetics to those that
    shed their limbs in the quake, look after countless orphans and also prone children and send clinical volunteers
    to assist people residing in the camping tent camps, continue to work on reducing and stopping episodes of cholera in impacted
    locations and aid churches as well as priests boost the long-term health demands in their areas.
    hurricane preparation recently posted…hurricane preparationMy Profile

Leave a Reply

CommentLuv badge