Tips Makanan Untuk Anak Kurang Berat Badan

Ada ibu-ibu yang rungsing bila berat anak tak naik. Bila pergi checkup, nurse pulak dah mula ‘bising’. Paling tak best bila nurse cadangkan campur susu formula bagi badan anak bambam. Susu ibu tak cukup zat ke?

image

Untuk ibu yang fully breastfeed anak, pastikan anak dapat hindmilk secukupnya untuk bagi badan anak ‘naik’.

Sebenarnya kuantiti makanan untuk setiap kanak-kanak adalah berbeza. Ada kanak2 yang secara semulajadi memang bertubuh kecil, namun mereka bukanlah kurang berat badan. Ada juga kanak2 yang bertubuh besar, tapi bukan bermakna mereka cukup zat makanan.

image

Sekiranya anak anda aktif, tumbesaran normal, insyaAllah dia sihat-sihat aje walaupun makan sikit πŸ™‚

Tips Makanan Untuk Anak Kurus

πŸ™‚ Pastikan beri anak makan pelbagai makanan ikut piramid pemakanan Malaysia. Elakkan makanan rendah lemak macam low fat milk.

πŸ™‚ Pilih makanan tinggi kalori untuk meningkatkan berat badan anak ke tahap normal. Jangan skip meal. Beri makan 5-6 kali sehari.

πŸ™‚ Jika anak ke rumah pengasuh atau sekolah, bekalkan snek sihat seperti biskut lemak, buahan kering, kekacang dan sandwich.

πŸ™‚ Pastikan anak tenang 15 minit sebelum waktu makan. Elakkan sebarang aktiviti yang memenatkan sebelum makan.

πŸ™‚ Jauhkan makanan manis dan tinggi gula seperti jajan dan minuman ringan.

Contoh Makanan Yang Sesuai Untuk Anak Kurang Berat Badan

* Nasi / bubur yang ditambah ayam atau daging dan minyak.

* Roti bersama mentega, keju dan mentega kacang.

* Biskut kraker sapu marjerin dan mentega kacang.

* Susu kosong tambah serbuk coklat / susu perisa coklat

* Telur rebus makan bersama mayonis, keju atau mentega

* Kentang lenyek campur susu dan mentega

image

Paling penting ibu tak boleh putus asa dan jemu layan anak makan. Sediakan makanan dari rumah lebih baik kerana ibu boleh tahu apa nutrisi yang ada dalam makanan tersebut.

Antara Panduan Menggalakkan Anak Makan

# Elak marah2 bila anak enggan makan. Cipta suasana tenang & gembira setiap kali waktu makan.

# Sesibuk mana pun ibubapa, pastikan selit waktu makan bersama-sama walaupun cuma sekali sehari. Anak akan lebih berselera bila makan bersama.

# Masak sendiri makanan anak. Selain pasti berkhasiat, ibu boleh membaca ayat2 suci dan zikir sambil memasak. Anak akan lembut hati makan air tangan ibu. InsyaAllah.

# Suap anak yang masih kecil sambil bermain basikal di luar rumah. Bawa bekal ke taman pun boleh.

Semua tips saya dah buat, tapi anak tetap tak mahu makan. Tak tahu apa lagi menu saya nak buat. Anak cuma selera minum susu je.

Ibu ada rasa macam tu? Cuba kita amati pula kenapa agaknya anak kita tak mahu makan.

Kenapa Si Manja Tak Mahu Makan?

* Mungkin anak sakit gigi

* Jemu dengan makanan yang diberi

* Tak ada kawan untuk makan bersama

* Terlalu banyak bermain

* Tak ada selera

* Ibu terlalu memaksa untuk anak habiskan makanan. Anak jadi takut.

Ada tak cara lain untuk tambah selera makan anak?

Saya cadangkan anda beri anak multivitamin untuk menggalakkan selera makan anak. Disamping itu anak dapat semua vitamin & mineral yang diperlukan setiap hari. Anda boleh cuba vitamin dalam bentuk tablet (jika anak dah pandai mengunyah) atau boleh beri multivitamin dalam bentuk minuman perisa vanilla yang lazat πŸ˜‰

image

image

Hubungi saya ANIDA 012-7917427 untuk pesanan atau sebarang pertanyaan. Alhamdulillah, anak2 saya memang serasi dengan vitamin2 ni. Selesema & demam pun jarang menyerang.

Love,

Anida

Sid : 869589

Hp : 012 791 7427

COD : Mydin Meru / KFC Tasek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

47 comments

  1. Kiersten says:

    If you want to help a coalition protect poor people and aged of Sc by
    eliminating payday lending and various predatory business practices
    that will keep them residing in debt Complete the single form
    and get the actual required Unsecured loans for any unemployed to connect with your financial troubles
    effortlessly.
    Kiersten recently posted…KierstenMy Profile

  2. Jack says:

    Do not forget about mail-order providers ‘
    medications can usually be bought in bulk from deep reductions and with free freight Them wіll bе
    simple for bоrrowers to buy your proрегtу uѕіng а large loan as well
    as pay that down a good deal that it’s thеm considered а regulаur, conforming
    personal loan at thе period оf refinancing.
    Jack recently posted…JackMy Profile

  3. loretta says:

    At present, direct loan provider payday loans is just one of the options beyond various types of quick payday cash advance lending options that are to be had Many
    cash relevant problems are settled with these lending products and you are confident of a even functioning in your home
    loretta recently posted…lorettaMy Profile

  4. Floyd says:

    The compound of the plan ought to reproduce the prospective
    passions of the lending institution as well as encourage assistance for
    your movie theater company business venture.
    Floyd recently posted…FloydMy Profile

Leave a Reply

CommentLuv badge